zondag 17 maart 2013

Onzichtbaar minderen

Als je mindert haak je twee of meer steken samen tot één steek. Dit kan op meerdere manieren. Als je dit doet door de beide lussen van een steek op te pakken, zie je later in je haakwerk waar je bent gaan minderen, er ontstaat een soort rand. Je kunt echter ook op een manier minderen die niet te zien is. Hieronder leg ik uit hoe.



Je gaat alleen de voorste lussen van de steken gebruiken. Op de foto hierboven is te zien wat de voorste lus van een steek is. Het is de lus die aan de buitenkant van je haakwerk zit.

Steek je haaknaald in de voorste lus van de steek waar je wil gaan minderen.



Steek je haaknaald vervolgens in de voorste lus van de volgende steek die samen gehaakt moet worden met de vorige steek. Hiervoor moet je je haaknaald een beetje naar buiten draaien. Je hebt dan drie lussen op je haaknaald.

Sla vervolgens de draad om je haaknaald.



En haal de draad door de twee voorste lussen die je zojuist had opgepakt. Je hebt nu nog twee lussen op je haaknaald.




Sla de draad weer om je haaknaald en haal de draad door de beide lussen op je haaknaald.

Je hebt nu twee steken samen gehaakt en dus één steek geminderd.

Als je drie steken moet samen haken, gaat dat eigenlijk op dezelfde manier, alleen dan met een extra lus. Je pakt eerst van alle drie de steken de voorste lussen op. Dan sla je de draad om en haal je deze door de eerste drie lussen. Je hebt dan nog twee lussen op je haaknaald. Sla de draad nogmaals om en haal deze door de laatste twee lussen op je haaknaald. Dan heb je drie steken onzichtbaar samen gehaakt.


6 opmerkingen:

Over mij

Mijn foto
Welkom op mijn blog! Hier schrijf ik over mijn favo dingen; breien, haken en andere kneuterige knutseldingen.

Volgers

Mijn favoriete blogs

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Freubelweb

Freubelweb