zondag 17 maart 2013

Lussen haken

De lussteek, in het Engels "loop stitch", is een steek met een leuk effect. Je kunt er bijvoorbeeld haren mee creëren voor je amigurumi. Het is geen moeilijke steek, al is het in het begin even wennen. 




Je haakt namelijk binnenstebuiten. De lussen die je vormt, ontstaan eigenlijk aan de achterkant van je haakwerk. Wanneer je een amigurumi haakt met deze steek, wijst de goede kant van je haakwerk dus eigenlijk naar binnen. Daardoor hebben je steken een beetje de neiging om naar binnen te klappen, maar als je niet te vast haakt, is dat eigenlijk geen probleem. Maar hoe maak je nou die lussen?



Steek je haaknaald gewoon in de eerstvolgende steek zoals je gewend bent. 





Nu komt het. In plaats van je draad van achter naar voren over je haaknaald om te slaan, hou je de draad nu voor je haaknaald. Je vormt met de wijsvinger die de draad vast heeft een lus, zoals te zien is op de foto hierboven. Je pakt met de haak van je haaknaald de twee draden van deze lus aan de onderkant vast. 


Haal de twee draden van de gevormde lus door de steek heen. Je hebt nu drie draden op je haaknaald. Je houdt al die tijd de lus met je wijsvinger omhoog.


Het lastige van de lussteek is om lussen van gelijke grootte te maken. Ik gebruik daar in dit voorbeeld een hulpmiddel voor, namelijk een extra haaknaald. Je kunt variëren in de grootte van de lus, dus ook in de grootte van de haaknaald die je door de lus steekt, maar in dit voorbeeld wil ik kleine lusjes maken dus gebruik ik een vrij dunne haaknaald. Je steekt de extra haaknaald door de lus en trekt de lus aan. 


Laat de extra haaknaald door de zojuist gemaakte lus achter je haakwerk bungelen. Sla de draad weer om de haaknaald waar je mee aan het haken bent. 


Haal de draad door alle lussen op je haaknaald. 


Verwijder de extra haaknaald uit de lus.


Je hebt nu namelijk één steek gehaakt en je lus zit nu vast. Je ziet dat er aan de buitenkant van het haakwerk een lusje is ontstaan. Op deze manier haak je gewoon alle steken waar je lussen wil creëren. 

Meerderen en minderen doe je eigenlijk gewoon zoals anders. Bij het meerderen haak je gewoon meerdere lussteken in dezelfde steek. Bij minderen pak je eerst de steken op die samen gehaakt moeten worden en vorm je uiteindelijk één lus. 


3 opmerkingen:

  1. Poe wat ben ik vreselijk blij met jou en je duidelijke uitleg, (-: ik maak nu dingen die ik tot vorige week nog,als te moeilijk dus voor mij niet te doen, bestempelde. Mijn dank is dus GROOT, groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is een erg goede uitleg
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben op het moment druk bezig. Vorig jaar je patronen gepind. Nu toch maar begonnen. 2 haasjes bijna klaar en nu kipje in elkaar aan het zetten. Schaapje voor de helft gehaakt. Maar niet tevree over de lusjes. Bij mij zie je zo goed dat er allemaal lusjes zitten. Niet zo leuk als bij. Maar we oefenen nog even door.
    Ik hoop dat je gauw weer on de mogelijkheid ben om te blogged. Je hebt een geweldige blog!!!
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Welkom op mijn blog! Hier schrijf ik over mijn favo dingen; bakken, haken en andere kneuterige knutseldingen.

Volgers

Mijn favoriete blogs

  • Twee nieuwe Shoppers - Vorige week maakte ik deze twee Tassen af. Ze lagen al een paar weken half-af te wachten, maar nu zijn ze dan eindelijk klaar! De eerste Tas is er een gem...
    12 uur geleden
  • dennen - thee - Al heel lang worden er in allerlei culturen verschillende soorten dennen medicinaal gebruikt. Vooral de voorjaars-knoppen bevatten veel belangrijke inhou...
    1 dag geleden
  • Slakje Sofie - Het is alweer een paar maanden geleden maar ondertussen ben ik stilletjes mijn derde blogjaar ingegaan. En omdat ik dit niet ongemerkt voorbij wil laten ga...
    4 dagen geleden
  • San Diego Chargers Earflap Beanie - By Janet Carrillo "damn it Janet, let's crochet!" *SIZE/MEASUREMENTS* (20" - 21.5" head circumference) nice fitted fit This same pattern fits a child, teen...
    1 week geleden
  • Regenboog telefoonhoesje - Laatst maakte ik al een telefoonhoesje in Pipstijl.Dat was leuk en ik had er veel plezier van.Nu heb ik sinds een paar dagen een nieuwe smartphoneen die he...
    2 weken geleden
  • Vriendschapsbandje knopen - Een leuk item voor de zomer: vriendschapsarmbandjes! Erg leuk om zelf te maken! Katoendraad knopen volgens een patroon. Je moet er echt even voor gaan zitt...
    2 maanden geleden
  • Mooi weer. Lovely weather - Hello! Wat een heerlijk weer! Ik kan niet anders zeggen. Dit is toch echt genieten he. Heb na moederdag nog 2 sjaals gehaakt, niet dat ik ze nodig had,...
    3 maanden geleden
  • Gehaakte rammelaar - Welkom in het nieuwe jaar! 2013 was vooral het jaar wat in het teken stond van Amsterdam. Daar genoot ik samen met mijn vriendinnen van ons leven, waar we...
    7 maanden geleden
  • Laura's Bakery in een vernieuwd jasje! - Al een aantal keer heb ik jullie een kleine sneak preview van de vernieuwde website van Laura's Bakery. Ik wilde al lange tijd over op een ander systeem...
    1 jaar geleden
  • Free Crochet Pattern: Doodleberry Pie - *Materials*: Crochet hook size E4 / 3.5mm Worsted weight acrylic yarn in beige and pink Tapestry/ yarn needle Polyester stuffing *You’ll need to know how t...
    1 jaar geleden
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Freubelweb

Freubelweb

Search

Wordt geladen...