zondag 15 december 2013

Kleine Kerst Kneutsel

Het is een tijdje geleden dat ik hier een bericht heb geplaatst. Soms gebeuren er allerlei dingen waardoor het bloggen even naar de achtergrond verdwijnt. Rond Sinterklaas kreeg ik weer leuke reacties op het haakpatroon van de kleine Klaas en ik kreeg weer zin om een nieuw patroontje te schrijven. Iets voor kerst zou misschien leuk zijn.

Toen kreeg ik eergisteren een mailtje van Freubelweb: "Gefeliciteerd! Jij bent 1 van de 10 genomineerden voor de FreubelAward 2013!" Mijn patroon van de Paasei-dieren behoort tot de patronen die het meest aangeklikt werden het afgelopen jaar. Wat een ontzettend leuke verrassing! Kijk, hoe officieel:

Wat een eer!
Er kan nu op Freubelweb op de 10 patronen gestemd worden. Als je wil, vind ik het natuurlijk leuk als je op mijn patroontje zou stemmen. Maar dankzij deze nominatie voor de Freubelaward had ik ineens een idee voor een nieuw patroontje; het genomineerde paaspatroon omtoveren tot een kerstpatroon. Multifunctioneel patroon, inzetbaar voor alle feestdagen ;-) ! Het is een rendierhoofdje geworden. Super simpel. Dit is hem:


Ik heb er een Rudolph van gemaakt, met een grote rode neus. De foto’s zijn niet van de beste kwaliteit. Er is onlangs bij me ingebroken en ze hebben onder andere mijn camera’s meegenomen. Dus mijn telefoon heeft nu even het werk gedaan. Ik heb deze Rudolph gehaakt met dikker garen en haaknaald 4. De Paasei-diertjes heb ik met haakkatoen voor haaknaald 3 gehaakt. Rudolph is dus ietsje groter geworden.


Dan volgt hier het patroon.
De basis is het patroon voor het grote paasei, uit dit bericht.
Ik zal het hier nog even kopiëren voor het gemak, dit keer omgevormd tot rendierhoofd.

HOOFD
Gebruik een steekmarkeerder om het begin van elke toer te markeren.
TOER 1: Haak 6 v in een magische cirkel (6)
TOER 2: 2 v in elke v (12)
TOER 3: 1 v in elke v (12)
TOER 4: (1 v in volgende v, 2 v in volgende v) 6x (18)
TOER 5: 1 v in elke v (18)
TOER 6: (1 v in volgende 2 v, 2 v in volgende v) 6x (24)
TOER 7 – 8: 1 v in elke v (24)
TOER 9: (1 v in volgende 3 v, 2 v in volgende v) 6x (30)
TOER 10-14: 1 v in elke v (30)
TOER 15: (1 v in volgende 13 v, 2 v samen haken) 2x (28)
TOER 16: (1 v in volgende 5 v, 2 v samen haken) 4x (24)
***
TOER 17: (1 v in volgende 4 v, 2 v samen haken) 4x (20)
TOER 18: (1 v in volgende 2 v, 2 v samen haken) 5x (15)
Vul hier het paasei op met vulling zoals fiberfill.
TOER 19: Haak rondom steeds 3 v samen, totaal 5x (5)
Afhechten.

Ik heb dit keer op de plek van de *** alle losse onderdelen op het hoofd vastgezet. Op dit punt plaats je dan ook de ogen. Je kan het rendier eventueel ook nog een mond geven.

Als je de onderdelen liever op het hoofd zet voordat het hoofd is gesloten, haak dan eerst de onderdelen en dan pas het hoofd.  Dit zijn de patroontjes voor de losse onderdelen die het ei tot een rendier maken:

OREN
Gebruik een steekmarkeerder om het begin van elke toer te markeren.
TOER 1: Haak 6 v in een magische cirkel (6)
TOER 2: 2 v in elke v (12)
TOER 3: (2 hv in volgende v, 1 hv in volgende v) 6x (18)
Vouw de oren aan de onderkant dubbel en stik ze zo vast.

NEUS
Gebruik een steekmarkeerder om het begin van elke toer te markeren.
TOER 1: Haak 6 v in een magische cirkel (6)
TOER 2: 2 v in elke v (12)
TOER 3: 1 v in elke v (12)
TOER 4: (1 v in volgende v, 2 v in volgende v) 6x (18)
TOER 5: 1 v in elke v (18)
TOER 6: (2 v samen haken, 1 v in volgende v) 6x (12)
Afhechten.

GEWEI (BASIS)
Gebruik een steekmarkeerder om het begin van elke toer te markeren.
TOER 1: Haak 6 v in een magische cirkel (6)
TOER 2-13: 1 v in elke v (6)
Vul het gewei met vulling terwijl je haakt. Afhechten.

GEWEI (ZIJSTUK)
Gebruik een steekmarkeerder om het begin van elke toer te markeren.
TOER 1: Haak 6 v in een magische cirkel (6)
TOER 2-5: 1 v in elke v (6)
Vul het gewei met vulling terwijl je haakt. Afhechten.
Zet dit zijstukje vast aan de zijkant van de basis van het gewei.


Pimp het rendier met een leuk lint, verwerk hem in een krans, of...


Hang 'm in de kerstboom ;-) ! Fijne kerst allemaal!

PS: Dit patroon is gratis en mag door iedereen gehaakt worden ;-) maar zonder toestemming mag dit patroon niet worden verspreid of voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Linken met bron mag natuurlijk altijd.

9 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat jij ook genomineerd bent! Ik kreeg ook zo'n mailtje, echt een verrassing. :-)
    En wat leuk, een nieuw patroontje. Ik sla 'm gelijk even op, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk patroon, tuurlijk ben je genomineerd met zo'n veelzijdige basis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met de nominatie!
    Wat een droppie, deze Rudolf! Ik zal hem direct pinnen, dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het rendier ook gemaakt, maar dan met zpagetti garen. Heb er een houten schild bij gemaakt en heb nu een mooi rendier voor aan de muur!! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. was lang geleden dat ik nog gehaakt had maar ben nu met pensioen en heb nu veel tijd vond dit patroontje van die lieve rudolf en ben er aan begonnen is heel goed mee gevallen en haak er nu 8 voor te geven voor kerstkadootje aan de kindjes van de kinderopvang van mijn dochter
    bedankt voor het gratis patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel voor dit leuke patroontje, ik heb het kopje op een potje gehaakt, het is superleuk geworden....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk patroon! Heb m gedeeld op facebook en deze link er bij geplaatst :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Welkom op mijn blog! Hier schrijf ik over mijn favo dingen; breien, haken en andere kneuterige knutseldingen.

Volgers

Mijn favoriete blogs

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Freubelweb

Freubelweb