zondag 4 november 2012

PompoenMuffins


Zo'n herfstachtige dag als vandaag leent zich perfect voor het maken van een herfstachtige lekkernij. Een typisch ingrediënt van de herfst is toch wel pompoen. Ik kende tot nu toe eigenlijk maar één eetbare pompoensoort en maar één toepassing; soep. Toen kwam ik dit recept van Jamie Oliver tegen voor pompoenmuffins, gemaakt van de flespompoen (in het Engels heeft deze pompoen de leuke naam 'butternut squash'). Met deze pompoen had ik nog niet eerder gekookt of gebakken en ik was benieuwd naar de smaak ervan. En dan vooral in combinatie met de lekkere ingrediënten van dit recept.


Ingrediënten voor de muffins
  • 400 gram flespompoen, in grove stukken met schil, zonder pitten 
  • 350 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 4 grote eieren
  • snufje zeezout
  • 300 gram bloem
  • 2 volle theelepels bakpoeder
  • een handvol walnoten
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 175 ml olijfolie
Verwarm de oven voor op 180°C. 




Begin met het wassen van de pompoen. Snij de boven- en onderkant van de pompoen af en snij 'm dan door midden. Verwijder de pitjes en snij de pompoen met schil in grove stukken. Doe de stukken in een keukenmachine en maal ze fijn.


Voeg vervolgens de suiker, de eieren, de kaneel, de noten en de olijfolie toe. Mix het geheel met de keukenmachine in fases. Het hoeft niet lang gemixt te worden, het gaat alleen om het mengen van de ingrediënten.


Zet vervolgens de muffinvorm klaar, met of zonder papieren vormpjes. Vul de vormpjes voor ongeveer driekwart met het beslag. Bak ze in het midden van de voorverwarmde oven voor ongeveer 20 - 25 minuten. Prik met een satéprikker in een muffin om te kijken of ze gaar zijn. Als de prikker er schoon uitkomt, zijn ze goed. Blijft er wat aan de prikker plakken, dan moeten ze nog eventjes in de oven.


Laat de muffins vervolgens afkoelen op een rooster. Ik heb met dit beslag in totaal 24 muffins kunnen maken (met vormpjes van 5 cm doorsnee). De muffins kunnen nog afgemaakt worden met een friszure topping. Hier kun je al aan beginnen tijdens het bakken en afkoelen van de muffins.


Ingrediënten voor de topping
  • geraspte schil van een mandarijn
  • geraspte schil van een citroen
  • sap van een ½ citroen
  • 140 ml zure room
  • 2 volle eetlepels gezeefde poedersuiker 
  • 1 vanillestokje 
  • optioneel: gedroogde lavendelbloemen of rozenblaadjes
Meng de geraspte schil van de mandarijn en citroen samen met het citroensap in een kom. Voeg de zure room toe. Snij het vanillestokje over de lengte door en schraap de zwarte zaadjes (het merg) eruit. Voeg deze zaadjes ook toe aan het mengsel en meng alles door elkaar. 


Meng vervolgens de gezeefde poedersuiker er doorheen. Proef het mengsel even en voeg naar smaak nog wat citroensap of nog wat poedersuiker toe. Zet de topping in de koelkast totdat de muffins afgekoeld zijn. Schep dan de topping op de muffins. 


Strooi op de topping eventueel wat gedroogde lavendelbloemetjes of rozenblaadjes. Als je deze (net als ik) niet in huis hebt, kun je er ook nog wat geraspte schil van een mandarijn op strooien. 


En dan is het de hoogste tijd om ze te proeven. Ik vond ze heerlijk! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo lekker zou smaken. Ze zijn iets vezelig, maar dat is zeker geen nadeel. Ze zijn gewoon heel lekker en ik kan het echt aanraden om ze ook eens te maken. Zo is een herfstachtige zondagmiddag al helemaal geen straf! 

0 reacties:

Over mij

Mijn foto
Welkom op mijn blog! Hier schrijf ik over mijn favo dingen; bakken, haken en andere kneuterige knutseldingen.

Volgers

Mijn favoriete blogs

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Freubelweb

Freubelweb